بعد جمعة الثورة اولا هل تؤيد الاعتصام ام لا

الموضوع في 'المنتـــــــــــــدي العـــــــــــــــام' بواسطة aahhmmeedd, بتاريخ ‏11 يوليو 2011.

?

هل تؤيد فكرة الاعتصام والعصيان المدني ام لا

1. مع الاعتصام والعصيان المدني

66.7%
  2. ضد الاعتصام والعصيان المدني

33.3%
  1. aahhmmeedd

aahhmmeedd عضو مميز

إنضم إلينا في:
    ‏1 يونيو 2009
    الإعجابات المتلقاة:
    2
    نقاط الجائزة:
    18
    الوظيفة:
    طالب
    الصفحة الرئيسية:
    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم اعضاء وزوار منتدى برامج لايف
    :
    :
    بعد جمعة الثورة اولا والدعوة لعصيان مدني عام والاعتصام في ميدان التحرير وتباين اراء الشعب المصري حول الاعتصام وان كانت الاغلبية تعارض الاعتصام والعصيان المدني العام

هل تؤيد فكرة الاعتصام ام تعارضها
  2. master

master مدير المنتدى إداري

إنضم إلينا في:
    ‏26 أكتوبر 2007
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    38
    الوظيفة:
    مبرمج جافا
    والله مش عارف يا ابو حميد هل فعلا الثورة ماشية فى مسارها الطبيعى والتباطىء ده عادى
    ولا محتاجين قرصة وطن كبيرة للمجلس العسكرى
    عموما طيب ليه منخرجش كلنا فى الجمعه الجاية فى جميع ميادين مصر ونطالب المجلس العسكرى بالحاجات دى
    الاعتصام اكيد بيضر البلد
  3. SilentAssistant

SilentAssistant مشرف عام اقسام البرامج والاستفسارات

إنضم إلينا في:
    ‏8 ابريل 2011
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    انا مختلف تمام معاك استاذ احمد انا بفضل الاعتصام واغلب الوقت ببقي موجود هناك واظن لول هذة الاعتصامات مكنش هيحصل كثير والاعتصامات ديه قوة ضغط كبيرة علي المجلس العسكري للتسرع لاتخاذ القرار ، لانها قد تؤدي الي هبوط البورصة بس ده معدش ينفع خلاص بورصة تقع متقعش كده كده هنعيش فترة تقشف

بس اولا واخير انا اري في شعب مصر شئ اخر ، اري في وجوه الكثير عدم وجود ثورة اري فيهم عدم الصبر علي معني الثورة التي قد تاخذ من مصر الكثير والكثير ليسة سنة ولا أثنين ولا ثلاثة كمان
    مشكلة الشعب المصري الجهل وعدم المعرفة وعدم كيفية العمل الجماعي الكامل زي اليابان مثلا
    فعندهم Teamwork عندنا كل شحص بيعمل لشخصه فقط وان كان يعمل في مشروع كبير وتوفي او حدث له اي شئ توقف المشروع لعدم معرفة الاخرين نهج او طريق تكملة المشروع فديه المشكلة الاعظم لدينا
    عدم القدرة علي العمل الجماعي وحب الذات
  4. aahhmmeedd

aahhmmeedd عضو مميز

إنضم إلينا في:
    ‏1 يونيو 2009
    الإعجابات المتلقاة:
    2
    نقاط الجائزة:
    18
    الوظيفة:
    طالب
    الصفحة الرئيسية:
    انا طبعا يا ماستر متفق معاك ان الاعتصام بيضر البلد لكن للاسف مضطرين ليه بسبب التباطوء في اتخاذ القرارات اللي بيمارسه المجلس العسكري وعصام شرف يعني مثلا لما عصام شرف يقدر يتخذ القرارت ديه ايه اللي خلاه يسنى لحد المتظاهرين يعلنوا انهم هيعتصموا علشان يقولها ولو كان حصل ولم يعلن المتظاهرين الاعتصام كان بقى الحال على ما هو عليه وايه مخليهم لدلوقتي مش عايزين يحاكموا مبارك علشان كجه فعلا يعتبر الاعتصام الحل الوحيد وبعدين اساسا لحد جلوقتي المجلس العسكري ماطلعش بقرارات تحسس الواحد فعلا بتغيير حقيقي نفسي واحد يقولي حس بتغيير ايه بعد الثورة يستاهل ان احنا نقعد في بيوتنا

مشاركة هذه الصفحة